Debatemne: Cycling Career - Lav din helt egen rytter :: Følere fra managers (Regler!)

Oprettet af Blackdeath d. 07-05-2017 16:30
#1

Mange ryttere overtræder nogle regler måske uden at vide det og det skal vi lige have sat en stopper for Smile.

En manager for et konkurrerende hold må gerne tage kontakt til ryttere rundt omkring på holdene og sende dem en såkaldt "føler", hvor de forsøger at vise deres interesse.

Nogle managers og nogle ryttere har til tider misforstået hvad en føler er og har måske snakket lige lovlig meget om roller, hvilket er det typiske der bliver brudt.

Her er lidt om følere.


- En føler er udelukkende en overfladisk besked fra manager til rytter, som viser managerens interesse og intet andet.

- En føler må ikke indeholde noget konkret, som diskutteres i kontraktforhandlinger.

- Det er tilladt at sende en føler til en rytter på længere kontrakt uden at den pågældende rytters manager er informeret. Det samme gør sig naturligvis gældende for en rytter med udløb.

- Begynder en rytter at snakke om krav, så er det managerens pligt at stoppe det med det samme og omvendt hvis det er manageren der begynder, så er det rytterens pligt at stoppe det.



En føler er ganske enkelt en besked der har det formål at vise en managers interesse og så er det ellers ikke meningen at man skal skrive frem og tilbage derefter.

Redigeret af Blackdeath d. 08-05-2017 20:30

Oprettet af Marco di Dario d. 07-05-2017 18:12
#2

- Det er tilladt at sende en føler til en rytter på længere kontrakt uden at den pågældende rytters manager er informeret. Det samme gør sig naturligvis gældende for en rytter med udløb.
(Det anses som dårlig stil og brud på en uskreven regel, men det er ikke ulovligt).

Det er vist mange, mange år siden, at dette blev anset som en uskreven regel og dårlig stil. Det er det så absolut ikke længere.

Oprettet af Motsoko Mangobe d. 07-05-2017 18:16
#3

Jo det er dårlg stil - men en del af gamet åbenbart Sad

Oprettet af Thomas Lemieux d. 07-05-2017 18:16
#4

Blackdeath skrev:

En føler er ganske enkelt en besked der har det formål at vise en managers interesse og så er det ellers ikke meningen at man skal skrive frem og tilbage derefter.


Så manager X må skrive til rytter Y
"Hej, jeg er interesseret i dig. Bare til din info. Smile "

Og hvordan skal rytter Y så agere?
Vi er vel alle enige om, det er uhøfligt at undlade at svare. Er det så at skrive
"Modtaget.", og så skriver man igen, når tid er, eller er det okay at spørge ind til f.eks. projektet, manageren har gang i eller hvad?

Oprettet af Marco di Dario d. 07-05-2017 18:20
#5

Motsoko mangobe skrev:

Jo det er dårlg stil - men en del af gamet åbenbart Sad

Jeg ved ikke om jeg synes det er dårlig stil, når det er blev en almen praksis, som alle benytter sig af (formoder også du gør). Det er i hvert fald en vurderingssag, så synes det er lidt ærgerligt crew tager parti omkring det Wink Uskreven regel er det i hvert fald IKKE.

Da jeg var manager på Faema gjorde jeg ikke, for der var det netop en uskreven regel. Det ændrede sig dog da jeg vendte tilbage og lærte lektien, da jeg selv blev udsat for det.

Det er en del af gamet i dag..og sådan er det!

Oprettet af Blackdeath d. 07-05-2017 18:24
#6

Manageren må fortælle alt det han vil om hans hold, men intet om kontraktlige forhold.


Som rytter kan man svare tilbage at man er interesseret eller ej og hvis manageren ikke har skrevet ret meget kan man eksempeltvis spørge ind til hvad holdet satser på, står for og hvad de regner med at satse på i fremtiden eksempeltvis. Man kan snakke om alt andet end ens eventuelle rolle på holdet og noget som helst der har med kontraktlige ting at gøre.

En manager må jo eksempeltvis gerne skrive at holdet satser på Brosten, Bakker og Sprinten, men i fremtiden vil vi meget gerne bygge et etapeløbshold op og her vil jeg meget gerne knytte dig til holdet, da jeg har en tro på at du kan være med til at gøre os til en del af verdenseliten på den front i fremtiden.

Altså sælge sit hold uden at man snakker roller, konkrete løb osv.

Oprettet af Dario Colombo d. 07-05-2017 18:27
#7

Hvad nu hvis dette overskrides. Hvordan kan pågældende manager eller rytter blive straffet?

Oprettet af Blackdeath d. 07-05-2017 18:28
#8

Dario Colombo skrev:

Hvad nu hvis dette overskrides. Hvordan kan pågældende manager eller rytter blive straffet?


Der strammes op på fronten, så der kommer en bøde.

Oprettet af Dario Colombo d. 07-05-2017 18:32
#9

Så håber jeg at det bliver i en klasse, så det kan få konsekvenser for holdets økonomi.

Men synes det er godt i har fået klargjort reglerne nu då ingen kan være i tvivl. Smile

Oprettet af Marco di Dario d. 07-05-2017 18:34
#10

Blackdeath skrev:

Manageren må fortælle alt det han vil om hans hold, men intet om kontraktlige forhold.


Som rytter kan man svare tilbage at man er interesseret eller ej og hvis manageren ikke har skrevet ret meget kan man eksempeltvis spørge ind til hvad holdet satser på, står for og hvad de regner med at satse på i fremtiden eksempeltvis. Man kan snakke om alt andet end ens eventuelle rolle på holdet og noget som helst der har med kontraktlige ting at gøre.

En manager må jo eksempeltvis gerne skrive at holdet satser på Brosten, Bakker og Sprinten, men i fremtiden vil vi meget gerne bygge et etapeløbshold op og her vil jeg meget gerne knytte dig til holdet, da jeg har en tro på at du kan være med til at gøre os til en del af verdenseliten på den front i fremtiden.

Altså sælge sit hold uden at man snakker roller, konkrete løb osv.

Det lyder jo til at du bare skal bruge de rigtige ord. For du kan fortælle det samme på mange forskellige måder.

Eksempel 1 (NO-GO jf. disse regler)
Jeg vil gerne knytte dig til holdet, fordi du er dygtig. Du er stærk opad og jeg anser dig som en vores kaptajner inden for en overskuelig årrække. Vi er meget interesserede!

Eksempel 2 (til en etapeløbsrytter, 28 år) (GO jf. disse regler - for jeg må fortælle om holdet)
Jeg er meget interesseret i dig. Vi er et hold med mange dygtige sprintere, og så har et par yngre bjergryttere, enkeltstartsryttere og etapeløbsryttere. Det har resultateret i 0 etapeløb vundet de seneste to sæsoner. Det ærger os rigtig meget.

----------

Uden at nævne en ting om den nye ryttere i eksempel 2, ligger det vel mellem linjerne, at han skal være etapeløbskaptajn.

Det er en mærkelig måde at gøre tingene på. Disse regler gør bare at man skal skrive tingene på den rigtige måde med de rigtige ord.

Hvis i ikke vil have man må være konkret, hvorfor skal man i det hele taget have lov til at skrive inden Touren? Rytteren må ikke spørge til noget som helst alligevel.

Oprettet af Motsoko Mangobe d. 07-05-2017 18:40
#11

Marco di Dario skrev:

Motsoko mangobe skrev:

Jo det er dårlg stil - men en del af gamet åbenbart Sad

Jeg ved ikke om jeg synes det er dårlig stil, når det er blev en almen praksis, som alle benytter sig af (formoder også du gør). Det er i hvert fald en vurderingssag, så synes det er lidt ærgerligt crew tager parti omkring det Wink Uskreven regel er det i hvert fald IKKE.

Da jeg var manager på Faema gjorde jeg ikke, for der var det netop en uskreven regel. Det ændrede sig dog da jeg vendte tilbage og lærte lektien, da jeg selv blev udsat for det.

Det er en del af gamet i dag..og sådan er det!


Har aldrig gjort det - men pt er pengene nok heller ikke til vilde køb Smile

Oprettet af Blackdeath d. 07-05-2017 18:43
#12

Marco di Dario skrev:

Blackdeath skrev:

Manageren må fortælle alt det han vil om hans hold, men intet om kontraktlige forhold.


Som rytter kan man svare tilbage at man er interesseret eller ej og hvis manageren ikke har skrevet ret meget kan man eksempeltvis spørge ind til hvad holdet satser på, står for og hvad de regner med at satse på i fremtiden eksempeltvis. Man kan snakke om alt andet end ens eventuelle rolle på holdet og noget som helst der har med kontraktlige ting at gøre.

En manager må jo eksempeltvis gerne skrive at holdet satser på Brosten, Bakker og Sprinten, men i fremtiden vil vi meget gerne bygge et etapeløbshold op og her vil jeg meget gerne knytte dig til holdet, da jeg har en tro på at du kan være med til at gøre os til en del af verdenseliten på den front i fremtiden.

Altså sælge sit hold uden at man snakker roller, konkrete løb osv.

Det lyder jo til at du bare skal bruge de rigtige ord. For du kan fortælle det samme på mange forskellige måder.

Eksempel 1 (NO-GO jf. disse regler)
Jeg vil gerne knytte dig til holdet, fordi du er dygtig. Du er stærk opad og jeg anser dig som en vores kaptajner inden for en overskuelig årrække. Vi er meget interesserede!

Eksempel 2 (til en etapeløbsrytter, 28 år) (GO jf. disse regler - for jeg må fortælle om holdet)
Jeg er meget interesseret i dig. Vi er et hold med mange dygtige sprintere, og så har et par yngre bjergryttere, enkeltstartsryttere og etapeløbsryttere. Det har resultateret i 0 etapeløb vundet de seneste to sæsoner. Det ærger os rigtig meget.

----------

Uden at nævne en ting om den nye ryttere i eksempel 2, ligger det vel mellem linjerne, at han skal være etapeløbskaptajn.

Det er en mærkelig måde at gøre tingene på. Disse regler gør bare at man skal skrive tingene på den rigtige måde med de rigtige ord.

Hvis i ikke vil have man må være konkret, hvorfor skal man i det hele taget have lov til at skrive inden Touren? Rytteren må ikke spørge til noget som helst alligevel.


Nu skal det ikke blive en længere diskussion det her, så jeg vil skrive det sidste her og så må du rette en diskussion via PB til os Smile.

Det er den sunde fornuft der er tale om. En føler er som tidligere beskrevet ikke noget der skal ligge op til den store samtale frem og tilbage. Det er en interesse besked intet andet.

Så det er heller ikke meningen at en rytter skal begynde og udspørge om ditten og datten.

Der er kun så og så meget en manager kan sige omkring sit hold og dets værdier. Hvis der er noget der er på grænsen i følge en selv, så må man indberette det og så må vi se på det og vurdere. Det har altid været muligt med en føler og vil altid være det. Grunden til at vi lige minder folk om det igen er fordi vi senest har haft lidt knas med det og så vil vi gerne lige genopfriske.

Det var egentlig ikke nogen åbning for en større diskussion omkring det, men en opfordring til at huske på reglerne og bruge den sunde fornuft, så vi ikke får de forkerte ting med i de følere der er fra managers og de svar rytteren giver.

Oprettet af William Jones d. 07-05-2017 20:02
#13

Jeg kan godt fornemme at denne tråd ikke var ment til diskussion omkring reglerne, dog vil jeg alligevel våge mig og spørge ind til dem af ren og skær nysgerrighed.

Hvordan kan det egentlig være, at der ikke må være forhandlinger før slutningen på TDF? Man gør det overalt IRL og UCI's egne regler fortæller da heller ingenting om, at man skal vente med at forhandle til efter TDF - det eneste krav de stiller er, at kontrakten først må skrives under og blive annonceret når transfervinduet åbner.

Så mit spørgsmål er, om der ligger nogen specifik argumentation til grund for dette, eller om det bare er noget, der er blevet vedtaget i tidernes morgen? Jeg ved ikke om det er en beslutning, der er blevet taget for at 'skåne' managerne, men måske det ville gavne spillet at kunne forhandle kontrakt lidt mere dynamisk (i hvert fald for rytteren)?